Monday, October 5, 2009

Sejarah Perkembangan Catan Di Eropah

Pada akhir abad ke-19, iaitu sekitar 1890 an ramai pelukis-pelukis Eropah merasa terganggu kerana abad ke-19 itu akan berakhir. Abad ke-20 pula, mengikut ramalan mereka adalah zaman yang penuh pancaroba. Oleh itu gangguan psikologi tersebut disalurkan kepada ciptaan-ciptaan baru berdasarkan idea-idea baru dengan tujuan memutuskan hubungan dengan abad ke-19 itu. Maka, timbullah falsafah dan sikap baru berhubung dengan soal apakah seni itu? Dan apa gunanya terhadap Eropah Moden.- Maka timbullah gerakan Espresionisme, yang dipelopori oleh Kandinsky dengan kawan-kawannya. Mereka beranggapan bahawa seni bukannya gambar. Sebaliknya seni adalah penyuaraan hati gelora manusia. Maka segala rujukan kepada alam benda atau figura dibasmikannya. - Pada tahun 1917, tercetusnya Revolusi Rusia yang menggulingkan kerajaan beraja dan menegakkan kerajaan komunis. Keadaan huru-hara di Rusia itu, mempengaruhi seniman-seniman di Eropah Barat tentang kegunaan keganasan dalam menentukan nasib untung sesuatu negara itu. Seniman-seniman pula mendapati hasil keganasan itu layak dimasukkan ke dalam ciptaan mereka. Maka timbullah aliran bernama Kikuibisme (Qubism). Andaian gerakan kikuibisme ini ialah bahawa dunia ini dirakam secara serpihan-serpihan yang tiada kaitan antara satu dengan yang lain. - Keadaan huru hara itu juga menyebabkan pelukis-pelukis menjadi tidak ketentuan. Perang Dunia Pertama yang berakhir pada 1918, mengajar orang-orang Eropah bahawa tamadun mereka itu boleh hancur akibat peperangan. Pelukis-pelukis Itali pula yang dipimpin oleh Marinetti mendapati bahawa peperangan itu dengan senjata-senjata beratnya yang dihasilkan oleh jentera-jentera peperangan adalah pengalaman yang perlu dirakamkan. Meraka amat tertarik kepada jentera dan senjata yang diperbuat dari besi dan boleh membunuh orang. Oleh itu, Marietti dan kawan-kawannya menulis menifesto yang menyuarakan kebesaran tentera dan jentera. Mereka memanggil diri sebagai pengiat-pengiat futuristik. Ia ini memandang ke depan sebagai zaman jentera. - Keadaan peperangan itu menyebabkan ramai orang sakit jiwa. Seorang doktor pakar jiwa yang berpengkalan di Vienna, Austria bernama Sidmend Friud mendapati cara dan kaedah untuk mengubati pesakit-pesakit jiwa itu. Kaedahnya ialah dia membiarkan pesakit-pesakit yang datang menjumpainya itu menyuarakan segala sesuatu yang selama ini menghimpit dan menghantui jiwa mereka supaya dapat dia dengar. Lepasan tekanan jiwa ini, diberi nama psikoanalisis. Psikoanalisis mempengaruhi seniman untuk menggambarkan apa sahaja imej-imej yang menghantui mereka itu. Maka timbullah gerakan atau aliran Surialisme yang bererti superialisme.- Perang Dunia Kedua yang bermula pada 1940 dan berakhir pada 1945 menyebabkan ramai pelukis-pelukis Eropah lari ke Amerika Syarikat, khususnya ke New York. Jika sebelum perang dunia kedua itu, Bandaraya Paris tersohor sebagai pusat seni dunia maka selepas perang dunia kedua nama itu berpindah ke New York. Maka timbullah satu aliran yang diikut serta oleh pelukis-pelukis pelarian Eropah dan juga pelukis-pelukis Amerika sendiri yang bernama Ekspresianisme Amerika yang kadangkala diberi nama The New York School. Pelukis-pelukis Eksperionis ini adalah William Ddekooning yakni seorang Belanda dan Jackson Pollock.- Aliran Realisme yang pada abad ke 19 begitu popular sekali telah menyingkir menjadi aliran sampingan. Pelukis-pelukis Realisme seperti Edward Hopper dan Andrew Wyeth terus merakamkan penghidupan seharian dan alam benda secara berkesan. - Pada tahun 1960an timbul pelbagai stail seperti pop art, installation art, optical art, sehingga tiada lagi satu-satu stail yang dominan. Ketiadaan stail yang dominan ini berterusan sehingga ke akhir abad ke 20.

1 comments:

trima kasi atas maklumat nie...sy ambik ya nak buat assignment seni...tq...=)

Post a Comment

 

Dark Hitman v.1.0 use By Me | Design by Mochal | Copyright 2008